فرهنگ همجٌ‌رعاع، فرهنگی است که افراد تحت آن نه تنها خود صاحب اندیشه مشخص و متقن الهی نیستند بلکه گروه مرجع آن‌ها نیز اندیشمندان و نخبگان الهی نیستند.  پس این افراد گروه مرجعی ندارند یا مرجع خود را همواره تغییر می‌دهند و یا مرجع آن‌ها ذاتاً مانند باد متغییر و بی هدف است. این پدیده همان چیزی است که ما امروز در فرهنگ سلبریتی زده خود می‌بینیم.

دوشنبه, 16 ارديبهشت 1398 ساعت 05:31

یادداشت، قانون در بستر اندیشه ها

در این روزگار همگان با واژه قانون تا حدی آشنایی دارند؛ چرا که امروزه زندگی فردی و اجتماعی با قوانین گره خورده است و قوانین بسیاری به زندگی زن و مرد ایرانی جهت می­دهند؛ اما این آشنایی سطحی لازم است تعمیق شود؛ از این رو در این نوشتار اندکی پیرامون مفهوم این اصطلاح توضیح داده می­شود. قانون لفظی است معرب که از ریشه (kanon) گرفته شده است. در واقع این مفهوم یک مشترک لفظی است و چندین معنای حقیقی دارد. این بدان دلیل است که این مفهوم در طول زمان و مکان پدید آمده است و اصطلاحاً یک مفهوم زمانمند و مکانمند است. معنای لغوی قانون همان قاعده، ضابطه و دستورالعمل است؛ مثلاً قوانین فیزیک یا قوانین طبیعت (احسانی، 1396: 15).

پیش از پرداختن به هر چیزی، بهتر است ابتدا تعریفی از موضوع مورد بحث ارائه گردد. اگر بخواهیم در باب نفوذ در مدارس سخن بگوییم، می‎بایست ابتدائاً واژه‎ی «نفوذ» را مورد بررسی قرار دهیم. فرهنگ فارسی معین، نفوذ را «اثر کردن در چیزی» و یا «داخل شدن در چیزی» تعریف کرده است. لغت‎نامه دهخدا نفوذ را «گذشتن تیر از آنچه بدان آید» تعریف نموده است؛ به این معنی که تیر هنگام اصابت به هدف، از آن عبور کند.

تفکیک و تعامل قوا به عنوان یکی از موضوعات مهم در نظام سیاسی همواره مورد بحث و بررسی­های فراوانی قرار گرفته است. بخش مهمی از این مباحث شامل انواع مختلف تفکیک و تعامل قوا می­شود که اندیشمندان مختلف درباره آن به اظهار نظر پرداخته­اند. در این یادداشت این بخش مورد توجه قرار گرفته و مهم­ترین مدل­های موجود در تفکیک و تعامل قوا بررسی خواهد شد.

یکشنبه, 08 ارديبهشت 1398 ساعت 05:36

یادداشت؛ بررسی روایی مدیریت زنان

روایت «هر قومی که یک زن زمامدار آن باشد، هرگز رستگار نمی شود» ضعیف و مخالف قرآن بوده و نمی تواند به معنای عدم مشروعیت مدیریت زنان و ناکارآمدی آنها باشد/ این روایت برساخته و بسیار متأخر از زمان پیامبر (ص) است.

شنبه, 07 ارديبهشت 1398 ساعت 05:06

یادداشت؛ موانع اقتصادی رونق تولید

تأکید بر مسئلۀ درون‌زایی و توجه به تقویت ساخت درونی اقتصاد، مسئله‌ای است که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامیمدظله‌العالی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به وضوح مورد تأکید قرار گرفته است. در همین راستا، با تقویت و رونق بخشیدن به تولید داخلی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود و رفع موانع پیش روی آن، می‌­توان به خوبی دستیابی به این مهم را محقق نمود. در این میان، برخی موانع اصلی و ساختاری اقتصاد ایران راه را بر دستیابی به هدف رونق تولید محدود ساخته است و لازم است مسئولین قوای سه­گانه در کشور، اقدامات مقتضی را جهت رفع این موانع به­ کار گیرند.

فرهنگ یاری‌رسانی و مشارکت در انواع مختلف یاریگری قدمت حداقل دوهزار ساله‌ای در تاریخ فرهنگ ایرانی دارد. واژگان بسیار فارسی و عربی مترادف همکاری، مبین کاربرد بسیار آن در زندگی ایرانیان بوده است و اهمیت همکاری را در این جامعه و فرهنگ آن نشان می‌دهد، همچنان که تعدد واژگان زبان اسکیمویی برای برف و تمایزان میان انواع آن مشخص کننده اهمیت برف در زندگی اسکیموها و واژگان مربوط به باران در ایران، نشان‌دهنده اهمیت آن در زندگی و اقتصاد ایرانیان می‌باشد.

توزیع[1] یکی از مفاهیم و موضوعات بسیار مهم و اساسی در نظام اقتصاد اسلامی و یکی از عرصه‌های ظهور عدالت اجتماعی در جامعه است. در توزیع، مکتب اقتصاد اسلامی دارای دیدگاهی انسان‌محور می‌باشد؛ یعنی انسان، محور فعالیت تولیدی بوده و سرمایه و ابزار تولید همگی در خدمت انسان و عامل تولید قرار دارند. توزیع در هر مکتب با توجه به ابزاری انجام می‌شود.

در آن فضا که بعضی ترجیح می ­دادند از مسائل چرب و شیرین دنیا سخن بگویند، شاید تنها شهید آوینی جرئت داشت که حرف­های حضرت امام خمینی رحمه‌الله علیه و مقام معظم رهبری را بیان کند. وی نظرات خود را در مجلۀ سوره به صورت مقاله منتشر می­ کرد.

یکشنبه, 18 فروردين 1398 ساعت 07:22

یادداشت؛ چه شد که غربی‌ها متحول شدند؟

دکتر رجبی با بیان این‌که هر واقعه‌ای را باید از طریق عوامل خارجی (تحلیل مکانیستی) و عوامل داخلی (تحلیل دینامیستی) مؤثر بر آن پدیده تحلیل کرد، به تبیین عوامل مؤثر در تحول فکری غرب می‌پردازند. ایشان در تبیین خودآگاهی غرب، دوره‌های تاریخی گوناگون آن را و در پایان، دوره‌های تاریخی جهان اسلام به خصوص ایران را بررسی می‌کنند.

صفحه 1 از 25 صفحه