فرهنگ همجٌ‌رعاع، فرهنگی است که افراد تحت آن نه تنها خود صاحب اندیشه مشخص و متقن الهی نیستند بلکه گروه مرجع آن‌ها نیز اندیشمندان و نخبگان الهی نیستند.  پس این افراد گروه مرجعی ندارند یا مرجع خود را همواره تغییر می‌دهند و یا مرجع آن‌ها ذاتاً مانند باد متغییر و بی هدف است. این پدیده همان چیزی است که ما امروز در فرهنگ سلبریتی زده خود می‌بینیم.

دوشنبه, 16 ارديبهشت 1398 ساعت 05:31

یادداشت، قانون در بستر اندیشه ها

در این روزگار همگان با واژه قانون تا حدی آشنایی دارند؛ چرا که امروزه زندگی فردی و اجتماعی با قوانین گره خورده است و قوانین بسیاری به زندگی زن و مرد ایرانی جهت می­دهند؛ اما این آشنایی سطحی لازم است تعمیق شود؛ از این رو در این نوشتار اندکی پیرامون مفهوم این اصطلاح توضیح داده می­شود. قانون لفظی است معرب که از ریشه (kanon) گرفته شده است. در واقع این مفهوم یک مشترک لفظی است و چندین معنای حقیقی دارد. این بدان دلیل است که این مفهوم در طول زمان و مکان پدید آمده است و اصطلاحاً یک مفهوم زمانمند و مکانمند است. معنای لغوی قانون همان قاعده، ضابطه و دستورالعمل است؛ مثلاً قوانین فیزیک یا قوانین طبیعت (احسانی، 1396: 15).

پیش از پرداختن به هر چیزی، بهتر است ابتدا تعریفی از موضوع مورد بحث ارائه گردد. اگر بخواهیم در باب نفوذ در مدارس سخن بگوییم، می‎بایست ابتدائاً واژه‎ی «نفوذ» را مورد بررسی قرار دهیم. فرهنگ فارسی معین، نفوذ را «اثر کردن در چیزی» و یا «داخل شدن در چیزی» تعریف کرده است. لغت‎نامه دهخدا نفوذ را «گذشتن تیر از آنچه بدان آید» تعریف نموده است؛ به این معنی که تیر هنگام اصابت به هدف، از آن عبور کند.

تفکیک و تعامل قوا به عنوان یکی از موضوعات مهم در نظام سیاسی همواره مورد بحث و بررسی­های فراوانی قرار گرفته است. بخش مهمی از این مباحث شامل انواع مختلف تفکیک و تعامل قوا می­شود که اندیشمندان مختلف درباره آن به اظهار نظر پرداخته­اند. در این یادداشت این بخش مورد توجه قرار گرفته و مهم­ترین مدل­های موجود در تفکیک و تعامل قوا بررسی خواهد شد.

یکشنبه, 08 ارديبهشت 1398 ساعت 05:36

یادداشت؛ بررسی روایی مدیریت زنان

روایت «هر قومی که یک زن زمامدار آن باشد، هرگز رستگار نمی شود» ضعیف و مخالف قرآن بوده و نمی تواند به معنای عدم مشروعیت مدیریت زنان و ناکارآمدی آنها باشد/ این روایت برساخته و بسیار متأخر از زمان پیامبر (ص) است.

شنبه, 07 ارديبهشت 1398 ساعت 05:06

یادداشت؛ موانع اقتصادی رونق تولید

تأکید بر مسئلۀ درون‌زایی و توجه به تقویت ساخت درونی اقتصاد، مسئله‌ای است که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامیمدظله‌العالی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به وضوح مورد تأکید قرار گرفته است. در همین راستا، با تقویت و رونق بخشیدن به تولید داخلی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود و رفع موانع پیش روی آن، می‌­توان به خوبی دستیابی به این مهم را محقق نمود. در این میان، برخی موانع اصلی و ساختاری اقتصاد ایران راه را بر دستیابی به هدف رونق تولید محدود ساخته است و لازم است مسئولین قوای سه­گانه در کشور، اقدامات مقتضی را جهت رفع این موانع به­ کار گیرند.

فرهنگ یاری‌رسانی و مشارکت در انواع مختلف یاریگری قدمت حداقل دوهزار ساله‌ای در تاریخ فرهنگ ایرانی دارد. واژگان بسیار فارسی و عربی مترادف همکاری، مبین کاربرد بسیار آن در زندگی ایرانیان بوده است و اهمیت همکاری را در این جامعه و فرهنگ آن نشان می‌دهد، همچنان که تعدد واژگان زبان اسکیمویی برای برف و تمایزان میان انواع آن مشخص کننده اهمیت برف در زندگی اسکیموها و واژگان مربوط به باران در ایران، نشان‌دهنده اهمیت آن در زندگی و اقتصاد ایرانیان می‌باشد.

توزیع[1] یکی از مفاهیم و موضوعات بسیار مهم و اساسی در نظام اقتصاد اسلامی و یکی از عرصه‌های ظهور عدالت اجتماعی در جامعه است. در توزیع، مکتب اقتصاد اسلامی دارای دیدگاهی انسان‌محور می‌باشد؛ یعنی انسان، محور فعالیت تولیدی بوده و سرمایه و ابزار تولید همگی در خدمت انسان و عامل تولید قرار دارند. توزیع در هر مکتب با توجه به ابزاری انجام می‌شود.

وقتی از منافع در سطح ملی سخن به میان می­آید، نگاه­ها از چارچوب­های تنگ­نظرانه­ای که دستیابی به­ منافع را صرفاً مختص نسل حاضر دانسته و همت خود را به حل مشکلات فوری آن­ها معطوف می­نماید فراتر می­رود. منافع ملی مختص نسل فعلی و نسل­های آینده است و صیانت از آن­ها به مطالعه و تلاش در قلمرو­های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... نیازمند است؛ لذا می­توان اظهار داشت که منافع ملی در هر موضوعی زمانی به معنای واقعی آن تأمین­ می­شود که برآیندی از تأمین منافع ملی در تمامی قلمروهای فوق­الذکر باشد. به این مفهوم که در تشخیص مصالح و منافع ملی یک کشور در موضوعات مختلف، لازم است با نگاهی جامع ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... آن موضوع مورد شناسایی و مطالعه قرار گرفته و با کنار گذاشتن منطق تحلیلی صرفا اقتصادی و کوتاه‌مدت، تحلیل­های جامع، چند­بعدی و بلند­مدت -که نسل­های آینده را هم مدنظر قرار دهد- مورد ملاحظه قرار گیرد.

ایران را با سابقه‌ترین کشور در کل آسیا در فرایند بودجه‌نویسی می‌دانند. این سابقه از مرز 100 سالگی گذشت و عمری بیش از یک قرن دارد؛ اما با این وجود امروزه این فرآیند دچار آسیب‌های فراوان ساختاری است. بر اساس قانون محاسبات عمومی بودجه اینگونه تعریف می‌شود: «بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است که برای یک سال مالی تهیه و حاوی پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌ها‌ برای انجام عملیاتی که منجر به نیل سیاست‌ها و هدف‌های قانونی می‌شود»؛ به عبارتی خلاصه‌تر، بودجه یک سند قانونی است که منابع و مصارف دولت را پیش‌بینی می­کند. بودجه سند مالی دولت است و در تمامی مراحل از بودجه‌نویسی و تقدیم لایحه تا اجرای آن، نقش اساسی بر عهده­ی دولت می­باشد. در این نوشتار نقش دولت اسلامی در ایجاد توازن اجتماعی را بر بودجه‌نویسی مورد بررسی قرار دهیم.

صفحه 1 از 5 صفحه