هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 714

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 652

01 مرداد

نشست علمی| فلسفه تعلیم و تربیت با تأکید بر مخاطب شناسی آموزشی

نشست علمی در ارتباط با موضوع فلسفه تعلیم و تربیت با تأکید بر مخاطب شناسی آموزشی با حضور حجت الاسلام دکتر رهنمایی در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد.

جلسه با قرائت حدیثی از امیر المؤمنین در مورد شروع کار با نام خدا و توکل بر او و توسل به نام ائمه اطهار علیهم السلام آغاز شد. ایشان ابتدائا به تحریر محل بحث پرداخته و مهارت مخاطب شناسی را که قسمت کوچکی از دانش ارتباطات است عنوان جلسه قرار دادند و در این راستا به نکات زیر اشاره کردند:

 

 

قدم قبل از مخاطب شناسی خود شناسی است وبه همین دلیل است که تربیت هم از تربیت خود آغاز می شود. «من أصلح بینه و بین الله أصلح الله بینه و بین الناس» برای خویش سازمانی که قدم اول مخاطب شناسی ست باید اصول و قواعدی را رعایت کرد مثل خویشتن سازی و خویشتن بانی و ... .

در دیگر سازمانی نیز باید حسن الخلق را رعایت کرد که شامل اصولی مثل حسن الحال، حسن القول، حسن القبول، حسن الظن، حسن المباشرة و حسن النیة می شود.

برای ارتباط با دیگران با تفهیم و تفاهم بوجود آورد یعنی حسن الإلقاء، حسن السؤال، حسن الاستماع و حسن الجواب را باید در خود نهادینه کرد. این ارتباط مبتنی بر اصولی ست که عبارت اند از: خود دیگر بینی، نظیر در آفرینش، مروت، مدارا، تواصی به حق و صبر، ایثار، مواسات و وفای به عهد.

محور دیگری که باید در مخاطب شناسی به دست آورد اصلاح رابطه خویش با طبیعت است. اصول ارتباط با طبیعت عبارت است از: درک حضور، کشف لایه ها، بهره برداری سازگارانه،معرفت آموزی، ادب آموزی، خودآزمایی، آیه نگاری، خدابینی، رویارویی شاکرانه.

 

 

آنچه تا اینجا بیان شد مبانی انسان شناختی و هستی شناختی مخاطب شناسی ست که البته تا وقتی به درستی تبیین نشود نمی توان وارد اصل موضوع شد.

در ارتباطات دو رکن اصلی و 6 رکن فرعی وجود دارد: دو رک اصلی عبارت است از فرستنده و گیرنده و 6 رکن فرعی عبارت اند از پیام و محتوا، فضا و جوّ، مسیر و ابزار.تعاریف این اقسام و جایگاه هر کدام با یکدیگر تفاوت دارند که اینجا جایگاه بیان آن نیست.

جنبه های بررسی مخاطب هم به جنبه های روانشناختی، جنبه های جامعه شناختی، جنبه های فرهنگی و جنبه های حقوقی تقسیم می شود.

نکته پایانی: ارتباطات یک دانش نیست بلکه مهارت است لذا نمی توان به صورت کلیشه ای همه را به یک نحو مخاطب شناسی کرد بلکه به تناسب شرایط هر کس باید مخاطب شناسی صورت گیرد.

تماشاخانه تصویر

نظردهی