هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 674

21 خرداد
به همت معاونت علمی مرکز تحقیقات بسیج؛

میزگرد«نقش مردم در اقتصاد سرمایه‌داری» با حضور پژویان و عبدالملکی برگزار شد+تصاویر

میزگرد «نقش مردم در اقتصاد سرمایه‌داری» با حضور دکتر پژویان؛ رییس مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی علوم بانکی و دکتر حجت‌الله عبدالملکی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) پژویان در مقدمه این میزگرد رفتار اقتصادی انسان‌ها را یک رفتار طبیعی دانسته و با بیان اینکه انسان و حتی حیوانات از بدو پیدایش از خود رفتار اقتصادی نشان می‌دهند افزود:در گذشته روابط اقتصادی انسان‌ها در سطح ساده‌ای انجام می‌شد لذا اندیشمندان گذشته نیازی به مدون کردن علم اقتصاد و بیان آن به صورت امروزی نمی‌دیدند ولی بعد از صنعتی شدن دنیا به دلیل پیچیده شدن روابط اقتصادی اندیشمندان به دلیل نیازی که احساس می‌شد علم اقتصاد را به شکلی که امروزه دیده می‌شود پدید آوردند.

 

پژویان در ادامه خاطرنشان کرد: این مردم و رفتار آن‌ها بوده است که قواعد و قوانین اقتصادی را به وجود آورده‌اند و اقتصاددانان این قواعد و قوانین را بعداً به صورت نظریه بیان کرده‌اند.

 

در ادامه این میزگرد عبدالملکی نیز در مقدمه خود با بیان اینکه پدیده‌های اقتصادی را باید از علم اقتصاد جدا دانست افزود: پدیده‌های اقتصادی از گذشته تاکنون بوده است ولی علم اقتصاد به صورت امروزی از بعد رنسانس که صنعتی شدن نیز از نتایج آن بوده است شروع به پیدایش کرد.

 

وی در ادامه خاطرشان کرد: می‌توان گفت بعد از رنسانس یک دین جدیدی پدید آمد که علوم امروزی که یکی از آن‌ها علم اقتصاد است از نتایج آن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام  اظهار داشت: علم اقتصاد سرمایه‌داری را باید شامل سه مجموعه معرفتی مکتب، نظام و علم اقتصاد سرمایه‌داری دانست و آنگاه توضیحات خود را در مورد مبانی انسان‌شناسی و نوع نگاه سرمایه‌داری به انسان ادامه داد.

 

در ادامه پژویان در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه نقش‌آفرینی و مشارکت‌پذیری آحاد مردم در اقتصاد سرمایه‌داری چگونه و تا چه اندازه بوده و چه حوزه‌هایی را شامل می‌شود؟ اظهار داشت: علم اقتصاد تنها حوزه بیان مباحث positiveاست و مانند علم شیمی به انسان قدرت پیش‌بینی می‌دهد.

 پژویان در خصوص مشارکت مردمی در حوزه اقتصاد نیز خاطر نشان کرد: انسان از ابتدا زندگی اجتماعی داشته است و نقش مردم در کل یعنی هر آنچه که در اقتصاد است، مردم هم عامل کارند و هم عامل سرمایه و هم نقش مصرف‌کنندگی دارند و هم نقش تولیدکنندگی خود را دارا هستند.

 

عبدالملکی نیز در پاسخ به سؤال مذکور خاطرنشان کرد: نظریات اقتصاد سرمایه‌داری بر یک سری مبانی استوار است که عبارت‌اند از رئیسم، اومانیسم و ماتریالیسم و طبق همین مبانی و قرارداد اجتماعی که بین انسان‌ها شکل می‌گیرد و مشارکت مردم و حضور انسان‌ها در اقتصاد تعریف و تبیین می‌شود. آنگاه با توجه به این مبانی حضور انسان‌ها در اقتصاد سرمایه‌داری را توضیح داده و positiveیا normativeبودن اقتصاد را مورد بررسی قرار دادند.

 

در ادامه این میزگرد سؤال دیگری در خصوص جایگاه مردم در اقتصاد مقاومتی چه تمایزی از اقتصاد سرمایه‌داری دارد؟ مطرح شد که پژویان در پاسخ  به این سوال اظهار داشت: ابتدا مباحث فرهنگی و ایدئولوژیک را از مباحث اقتصادی باید جدا بدانیم و در ادامه اقتصاد مقاومتی را اقتصاد کارآمد معرفی کنیم و مطمئنا آن زمان اقتصادی که کارآمد باشد مقاوم نیز خواهد بود.

 

عبدالملکی نیز در پاسخ به سوال مذکور با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد کارآمد است ولی تنها کارآمدی در آن مطرح نیست و تعریف اقتصاد کارآمد برای اقتصاد مقاومتی تعریفی ناقص می باشد اظهار داشت: مباحث فرهنگی و ایدئولوژیک از مباحث علم اقتصاد جدا نیست و بحث ایدئولوژیک اقتصاد مقاومتی اگر از مباحث سازوکاری اقتصاد مقاومتی بیشتر نباشد کمتر نیست.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه باید مردم را بازوی اقتصاد مقاومتی و دولت را برنامه‌ریز در این داستان معرفی کرد اظهار داشت: مردم در حوزه مصرف باید به صورت مقاومتی و با تفکر جهادی مصرف داشته باشند.

تماشاخانه تصویر

نظردهی