27 بهمن

همایش انقلاب اسلامی ایران برگزار شد

همایش انقلاب اسلامی ایران؛ چیستی، مسائل و بایسته ها به همت مرکز امامین انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه السلام، همایش «انقلاب اسلامی ایران؛ چیستی، مسائل و بایسته‌ها» به همت مرکز امامین انقلاب اسلامی مرکز تحقیقات، در سالن اجتماعات سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار شد.

حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش گفت: انقلاب اسلامی ایران از واقعی‌ترین و انقلابی‌ترین انقلاب‌ها در عصر جدید است به گونه‌ای که وقتی این انقلاب را با دیگر انقلاب‌های دنیا مقایسه می‌کنیم متوجه خواهیم شد که چه جمعیت بی‌نظیری در تظاهرات‌ها حضور پیدا می‌کردند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی رادیکال‌ترین انقلاب در حوزه نظر بوده است تصریح کرد: این انقلاب یک تکانه بزرگ در عرصه فلسفه سیاسی به وجود آورد و زمانی که گفتمان سکولار در جهان حاکم بود جمهوری اسلامی با شعار نه غربی نه شرقی را پایه گذاری کرد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی زمانی حاکم شد که دین به طور کامل به حاشیه رفته بود تصریح کرد: انقلاب اسلامی در عرصه دولت سازی و تمدن سازی انقلاب ورود پیدا کرد و شعار‌های رادیکال را علیه فلسفه سیاسی حاکم بر جهان مطرح ساخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مطالبات انقلاب کاملا اصولی و جدید بوده‌اند که به صورت رادیکال و از لحاظ اجتماعی کاملا مردمی مطرح شده‌اند تصریح کرد: در انقلاب فرانسه و چین به اندازه جمعیتی که در تظاهرات‌های مردمی ایران به خیابان‌ها می‌آمدند شاهد چنین جمعیتی نبوده‌ایم در واقع حتی بسیاری از شهر‌ها در این کشور‌ها شاهد حضور مردم در خیابان‌ها نبودند، اما در جریان انقلاب اسلامی و ۴۰ سال پس از پیروزی آن شاهد بزرگترین تظاهرات و راهپیمایی‌های مردمی با محوریت دین و مذهب بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه راهپیمایی روز عید فطر، عاشورا و اربعین براساس اسنادی که در لانه جاسوسی به دست آمده کمر رژیم شاه را شکسته اند تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا انقلابی نیست که پس از ۴۰ سال با وجود نقد‌ها و قصور‌ها و تغییر نسل‌ها و.. مردم همچنان در دفاع از آن انقلاب به صورت میلیونی در راهپیمایی‌ها همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه امروز اعتقاد و دلبستگی به انقلاب اسلامی در دورترین نقاط کشور و در پشت کوه‌ها نمایان است افزود: شاهدیم که مردم در نقاط دور افتاده با جمعیت‌های بسیار اندک در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می‌کنند و این سند افتخار است اگر چه دشمن این جمعیت‌ها را تمسخر می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در هیج جای جهان نمی‌بینیم نسل جدید این گونه به انقلاب کشور خود وفادار باشند تصریح کرد: انقلاب اسلامی مسیر تاریخ را عوض کرد و یک بدعت و نوآوری در نگاه به دین، عدالت، انسان، فرد و جامعه، رابطه خدا و بشر، دنیا و آخرت و حق و باطل ایجاد کرد به گونه‌ای که ما بعد از انقلاب وارد جهان جدیدی شدیم.

وی با بیان اینکه کسی تصور نمی‌کرد که ایران باشد، ولی شاه و سلطنت نباشد تصریح کرد: دشمنان جنگ ۸ ساله را علیه کشورما شروع کردند، اما این تصور را نداشتند که راهپیمایی ۲۰ میلیونی در نجف و عراق برگزار شود و انقلاب اسلامی ۵ کشور منطقه را از چنگ دشمن خارج کند در واقع آن زمان کل منطقه دست امریکایی‌ها بود، اما انقلاب اسلامی این کشورها را از حلقوم آمریکایی‌ها بیرون آورد. در دهه ۵۰ ما امریکا را از ایران بیرون کردیم و امروز آن‌ها را از کل منطقه بیرون انداخته ایم.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه امریکا زمانی سلطان کشور‌های منطقه بود، ولی ما آن‌ها را از ایران بیرون راندیم و امروز نیز رژیم صهیونیستی به واسطه انقلاب اسلامی رو به اضمحلال است تصریح کرد: نسل جوان باید به این توجه داشته باشد که ما چه ایرانی را از شاه، امریکا و اسرائیل تحویل گرفته ایم. واقعیت این است که امروز سطح رفاه، اقتصاد، عزت، قدرت نظامی، سطح ایدئولوژی و سطح سیاسی فرهنگی در کشورمان با آن زمان از زمین تا آسمان متفاوت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه اگر انتقاد و امر به معروف و نهی از منکر در کشور ضعیف و سرکوب شود و مطالبات را منحرف کنیم جز نامی از جمهوری اسلامی نمی‌ماند و اینجاست که با خطر عقب گرد مواجه خواهیم شد تصریح کرد: واقعیت این است که هیچ ملتی به مانند ملت ایران نتوانسته پس از انقلاب این همه مسافت را طی کند ما ۴۰ گام رو به جلو برداشته‌ایم، اما دیدیم در مصر چگونه انقلاب منحرف و انقلاب مردم لیبی به چه سرنوشتی دچار شد به گونه‌ای که الان مردم این کشور کم کم می‌گویند اگر قزافی بود وضعیتشان بهتر می‌شد.

وی با بیان اینکه به تعبیر کسینجر امروز ایران به یکی از ۴ قدرت جهانی تبدیل و از کنترل خارج شده است تصریح کرد: کسینجر می‌گوید که امروز ایران به یک امپراطوری سیاسی در جهان تبدیل شده و این حرف کمی نیست، چون پیش از انقلاب رئیس دانشگاه را نیز باید امریکایی‌ها تایید می‌کردند و شاه نقشی در این قضایا نداشته است.

رحیم پور ازغدی با تاکید براینکه باید امروز مشکل کارامدی در مدیریت‌ها را اصلاح کنیم تصریح کرد: امروز هر آنچه که برعهده مدیریت‌هاست باید به درستی انجام شود به گونه‌ای که نمره قبولی بگیرند و هیچ نهادی در کارآمدی مردود نشود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه فساد به عنوان یکی دیگر از مشکلات کشور باید ریشه کن شود تصریح کرد: در ابتدای انقلاب فساد در حد فعلی نبوده است البته در حکومت امام علی و پیامبر نیز افراد فاسد وجود داشته اند، ولی بحثی که وجود دارد این است که باید پیشگیری، برخورد و نظارت صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در زمان امام علی علاوه بر بازرسی و نظارت علنی و مخفی، وقتی مردم از نهاد‌های حکومتی خارج می‌شدند از آن‌ها در مورد نحوه برخورد کارگزاران می‌پرسیدند به گونه‌ای که الان هم شاهد چنین مسائلی نیستیم تصریح کرد: باید مکانیزمی تعریف شود تا هر کسی در قوای مختلف با پدیده اختلاس، فساد یا رانت مواجه شود آن‌ها را براساس مستندات و مدارک گزارش کند البته حکومت نیز باید این افراد را مورد حمایت قرار دهد.

رحیم پور ازغدی با تاکید براینکه تهمت زدن خیانت به اعتماد عمومی است و موجب فروپاشی سرمایه اجتماعی می‌شود افزود: متاسفانه ما در جریان مناظره‌های انتخاباتی شاهد تهمت زدن بودیم و بعد این تهمت‌ها در هیچ دادگاهی پیگیری نشدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تهمت زدن باعث ایجاد یاس، شک و تردید و قبح زدایی از فساد و هم چنین گسترش آن می‌شود گفت: باب تهمت زنی و برچسب زنی باید بسته شود.

وی با بیان اینکه شایعه پراکنی در زمینه مفاسد اقتصادی این ذهنیت را به وجود می‌آورد که اصلا آدم سالمی در جمهوری اسلامی نداریم تاکید کرد: هر کسی که به هر نهادی اتهام اختلاس و رشوه می‌زند باید مدارک لازم را نیز ارائه کند.

رحیم پور ازغدی افزود: امروز اگر بخواهیم با فساد دربیفتیم مانند جنگ‌های جمل و صفین زمان امام علی (ع) ممکن است جنگ داخلی راه بیقتد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند: فساد مانند یک اختاپوس هفت سر است ادامه داد: اگر کسی بدون سند به نهاد‌ها اتهام بزند باید او را محاکمه و شلاق بزنند، چون این بزرگترین خیانت است.

وی با بیان اینکه باید نهاد‌ها به گونه‌ای درست شوند که امکان دریافت رشوه به صفر نزدیک شود افزود: اگر کسی در وزارت نفت صد میلیارد تومان اختلاس می‌کند علت این است که کسی بالای سر این فرد نبوده است معتقدم باید مسئولانی که در این رابطه وظیفه داشته‌اند محاکمه شوند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه فرمان ۸ ماده‌ای مبارزه با فساد که توسط رهبر معظم انقلاب صادر شد فرمان دقیقی بود، اما متاسفانه الان هم آن را درست اجرا نمی‌کنند افزود: الان وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در کشور داریم با این وجود معتقدم هر جا اختلاسی می‌شود باید مسئولان این سه مجموعه را محاکمه کنند در واقع اگر سیستم مشکل دارد باید اصلاح کنند و اگر مشکل از آدم هاست آدم‌ها باید عوض شوند در هر حال اختلاس با وجود این مجموعه‌های نظارتی معنیش این است که نظارت ناکارامد است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسائل اقتصادی در کشورمان باید شفاف و در اتاق‌های شیشه‌ای پیگیری شوند تصریح کرد: باید وام‌های کلان را علنی کنند چرا باید یک نفر به صورت مخفی وام هزار میلیاردی بدون ضامن بگیرد، ولی یک جوان باید به سختی وام ازدواج خود را دریافت کند.

وی با تاکید براینکه باید یک انقلاب در حاکمیت جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد افزود: چرا باید مسئولان در جمهوری اسلامی چند تابعیتی باشند؟ این خلاف قانون است.

رحیم پور ازغدی گفت: امروز در رسانه‌ها شنیدم که خانواده یکی از بالاترین مسئولان اقتصادی و بانکی کشور در امریکا و کانادا زندگی می‌کند و خودش در حال رفت و آمد است معتقدم مسئولی که خانواده‌اش در امریکا و انگلیس زندگی می‌کنند و دو تابعیتی هستند دیگر به درد نمی‌خورد. در واقع مسئولان دو تابعیتی کمر جمهوری اسلامی را می‌شکنند ما نمی‌گوییم کسی به خارج از کشور نرود، اما چه کسی گفته است یک مسئول دو تابعیتی که خانواده اش در امریکا و انگلیس زندگی می‌کند باید در جمهوری اسلامی مسئولیت بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه باید اصلاح مکانیزم مدیریت‌ها و موقعیت‌ها انجام شود تصریح کرد: من جزو اولین کسانی بودم که پس از جنگ در خصوص آقازاده‌ها مقالاتی منتشر کردم البته با من برخورد می‌شد و می‌گفتند چرا سیاه نمایی می‌کنی.

وی با بیان اینکه چند تیپ آقا زاده داریم تصریح کرد: ما با آقازاده‌ای مخالف هستیم که از فعالیت مادر یا پدرش که انقلابی بوده یا یکی از مسئولین نظام است بخواهد سواستفاده کند و بگوید بدون این که زحمت بکشیم باید بهتر زندگی کنیم این حرام و انحراف در حکومت اسلامی است.

رحیم پور ازغدی افزود: خیلی عجیب است در زمان امام علی که تشریفات اداری امروز نبوده امام علی به کارگزاران خود تاکید می‌کنند که کسانی هستند که با فرزندان و نزدیکان شما شرکت‌های دروغی و مجازی را تشکیل می‌دهند و می‌گویند ارتباطات از شما، دوندگی و امضا گرفتن از ما. امام علی (ع) می‌گویند مراقب باشید تا نزدیک‌ترین شخص‌ها به شما طمع نکنند هم چنین می‌گویند دورترین افراد نباید از شما مایوس شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه باید با کادرسازی، آموزش‌های ضمن خدمت، نظارت و تقویت پلیس درون که همان تقوا است جلوی مفاسد را گرفت تصریح کرد: یک مدل آقازاده هم داریم که پدر و مادرش انسان‌های درستی بوده‌اند و این آقازاده خودش از پدر و مادرش بهتر از آب درامده است ما نباید این آقازاده‌ها را بدنام کنیم و بگوییم، چون پدر و مادرش مشهور بوده‌اند پس به واسطه نام آن‌ها به موقعیتی رسیده است در واقع ما باید اجازه دهیم این آقازاده‌ها مثل بقیه مردم زندگی کنند، اما این‌ها قربانی شده‌اند و این ظلم است.

وی افزود: ما آقازاده‌هایی داریم که از پدران خود نیز آقاتر هستند با این وجود نباید بگذاریم حق چنین افرادی ضایع شود.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: یک نوع آقا زاده داریم که «آقازده» است این‌ها کسانی هستند که پدر و مادرشان آدم‌های درست و مشهوری بوده‌اند، ولی فرزندان آن‌ها محرومیت کشیده‌اند یعنی نه تنها از نام پدر نانی نخورده‌اند بلکه چوب آن را خورده‌اند و به گونه‌ای عقده‌ای شده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این دسته از آقازاده می‌گویند، چون همه چیز ما به خاطر پدر و مادرمان از دست رفته شروع به لج بازی می‌کنند و درگیر مسائلی اعم از مسائل اخلاقی یا شراب و سکس می‌شوند آن‌ها می‌گویند که ما می‌خواهیم آبروی پدرمان را بگیریم از سوی دیگر این‌ها ممکن است در مسائل دینی و سیاسی ورود پیدا کنند و حرف‌هایی را علیه اسلام و انقلاب بزنند که بی دین‌ها هم آن‌ها را به زبان نمی‌آورند. ما چنین آقازاده‌هایی را داشته ایم که به خاطر عقده شخصی به جمهوری اسلامی فحش می‌دادند.

وی بیان کرد: یک نوع آقازاده داریم که پدرشان خراب کرده و فاسد شده است، اما این آقازاده خوب از آب درآمده است در حال باید آقازاده‌ها را از هم تفکیک و نباید آن را به فحش تبدیل کنیم.

رحیم پور ازغدی با تاکید براینکه در بحث کارامدی معتقدم که نارضایتی‌ها ربطی به شعار‌ها و مکتب انقلاب و مبانی جمهوری اسلامی ندارد تصریح کرد: من الان جا‌هایی می‌روم که دیگر سوالات نظری را مطرح نمی‌کنند با این وجود از یک جهت باید خوشحال بود، چون در این شرایط می‌توان گفت: دیگر کسی سوال تئوریک ندارد، اما این قضیه از یک جهت خطرناک است، چون ممکن است کسی نسبت به مسائل تئوری حساسیتی از خود بروز ندهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه امروز بیشتر سوالات در سطح و در مورد مسائل اجرایی هستند افزود: این از یک جهت زنگ خطر است، چون بیانگر این است که برخی از مسئولین به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی‌ها فکر می‌کنند مشروعیت و کارامدی به هم ربطی ندارند در حالی که کارامدی جزئی از مشروعیت است افزود: ما در جنگ فرماندهی به نام شهید فرودی داشتیم که در عملیات کربلای ۴ به عنوان فرمانده غواص‌ها به شهادت رسید او می‌گفت: من مسئول شستن دستشویی‌ها هستم و او کفش رزمندگان را خودش واکس می‌زد. معتقدم اگر مسئول حزب اللهی دهه ۶۰ داشتیم امروز مشکلاتی که با آن‌ها دست به گریبان هستیم به وجود نمی‌آمدند و دیگر مسئولان به جای پرداختن به مسائل و مشکلات مردم به فکر منافع خود و خانواده هایشان نبودند.

رحیم پور ازغدی با تاکید براینکه کسی که ناکارامد است مدیریتش مشروع نیست و حرام است افزود: مدیریت ناکارامد مردم را مایوس و خسته می‌کند معتقدم کارامدی غیر از مدرک است در واقع اگر کسی مدیریت بلد نیست مشروع نیست که در آن مسئولیت بماند و ماندن او گناه کبیره بوده و او یک ظالم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ناکارامدی باعث می‌شود مدیر دروغ گو و بهانه جو شود و بعد می‌گویند ایدئولوژی و شعار‌های دین مشکل دارد افزود: من به چنین مدیرانی می‌گویم که خودتان بی‌عرضه هستید، چون مدیریت هنر عبور از موانع است و نه ناله کردن.

وی با بیان اینکه کارکرد دهان برخی از مدیران در قوای سه گانه بیشتر از عملکرد آن‌ها بوده است افزود: معتقدم که باید کم حرف زد و با روش مدیریت بیشتر کار کرد.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: مدام می‌گویند دولت الکترونیک پس چرا آن را محقق نمی‌کنید اگر چه معتقدم بدون اینترنت و الکترونیک هم می‌شود به گونه‌ای کار کرد که پول و اعصاب مردم تلف نشود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز ما هیچ مشکلی در مبانی نظری و شعار‌های انقلابی نداریم وهزینه کافی پرداخت کرده‌ایم افزود: هیچ وقت به اندازه امروز زمینه برای اصلاحات در ساختار امام و امت مهیا نبوده است، اما مشکل ما در لایه‌های میانی حکومت است که البته خیلی از انسان‌های این لایه آدم‌های خوبی هستند.

وی با بیان اینکه وضعیت زمانی خطرناک است کسی بگوید حقوق من در کشور سکولار بیشتر رعایت شد تا در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما در کشور چالش مدیریت داریم اگر چه اکثر مدیران سالم و دلسوز هستند و حتی مدرک تخصصی دانشگاهی دارند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه احساس ناکارامدی از خود ناکارامدی خطرناک‌تر است افزود: اگر با فساد‌هایی که وجود دارد برخورد نشود احساس فساد ایجاد خواهد شد و این از خود فساد خطرناک‌تر است، چون با ایجاد این احساس مردم می‌گویند که همه فاسد هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا این که گفته می‌شود فرزندان رهبر معظم انقلاب فعالیت‌های اقتصادی دارند درست است تصریح کرد: من ارتباط مستقیم با این قضایا ندارم، اما آن‌چه که از افراد معتبر شنیده‌ام هیچ کدام از فرزندان رهبری هیچ مالکیت اقتصادی و مدیریت اقتصادی ندارند و در هیچ کار اقتصادی مشغول به کار نیستند در واقع ۴ فرزند رهبر انقلاب طلبه بوده و مشغول درس و بحث حوزوی هستند به گونه‌ای که دو نفر از آن‌ها در حوزه درس خارج فقه می‌دهند و دو نفر هم در موسسه نشر اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب مشغول به فعالیت هستند.

وی با تاکید براینکه هر آنچه در مورد فعالیت‌های اقتصادی فرزندان رهبر معظم انقلاب گفته می‌شود دروغ است افزود: یکی از فرزندان رهبر مستاجر و زندگی بسیار ساده‌ای دارند. من کاملا به یقین رسیده‌ام که مسائلی که دشمن در رابطه با بیت رهبری می‌گوید به طور مطلق دروغ است.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه برخی‌ها می‌دانند که حق و باطل چیست، ولی چون منافع شان در باطل است پس یک پوشش نظری برای کار‌های خود ایجاد کرده‌اند افزود: در نامه یکی از سران فتنه به رهبر معظم انقلاب مطرح شده بود که رهبری باید خودش پاسخگو باشد، اما همواره در نقش یک اپوزسیون و منتقد ظاهر می‌شود، در پاسخ باید گفت: وظیفه رهبری نظارت، امر به معروف، بازخواست، حمایت از مسئولین و مطالبه حقوق مردم از مسئولین است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سران قوا مسئولیت‌های اجرایی مشخص دارند با این وجود باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند، ولی کار نظارت بر سه قوه جزو وظایف رهبری محسوب می‌شود تا این قوا از چارچوب قانون اساسی خارج نشوند، اما مشکلی که ما داریم این است که سران قوا مانند رهبری حرف می‌زنند در حالی که آن‌ها باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشند و رهبری باید از آن‌ها مطالبه کند.

وی تصریح کرد: در قانون اساسی وظایف رهبری مشخص است در قانون اساسی آمده رهبر باید مواظب باشد که قوا از مسیر خارج نشوند با این وجود ما باید از رهبری این سوال را بپرسیم که چه اقداماتی در راستای عمل به این وظیفه قانونی انجام داده‌اند.

رحیم پور ازغدی در پاسخ به این سوال که منظور رئیس جمهور از طرح موضوع رفراندم چه بوده است تصریح کرد: من نمی‌دانم منظور رئیس جمهور چه بوده باید از خودشان بپرسیم، ولی این را می‌گویم که در یکی دو سال پیش رو از این حرف‌ها زیاد خواهیم شنید در واقع این آقایان باید در خصوص عملکرد خود مسائل مختلف همچون گمرک، واردات و صادرات، آب و برق و گاز حرف بزنند، اما هر چه که به زمان پایان مسئولیت شان نزدیک می‌شوند مسائلی را مطرح می‌کنند مثلا می‌گویند قرآن حادث است یا قدیم و یا بحث‌های کلامی مطرح می‌کنند، ولی حرف ما خطاب به آن‌ها این است که آنجا که قرار بود آچارکشی شود چه شد و یا اینکه آنجا می‌خواستید آسفالت کنید پولش را چه کردید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: آقایان باید توضیح دهند طبق وعده‌هایی که دادند هم چرخ سانتریفیوژ‌ها بچرخد و هم چرخ معیشت مردم. در هر حال موضوع رفراندم در قانون مشخص است و قانون تعیین کرده که در مورد چه مسائلی باید رفراندم برگزار شود.

وی اظهار کرد: مثلا درمورد یارانه می‌شد رفراندم برگزار کرد، ولی در خصوص اصول انقلاب و مبانی جمهوری اسلامی برگزاری رفراندم امکان پذیر نیست.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: کسانی که دوره مسئولیت شان رو به اتمام است باید بگویند که تا حالا چه کار کرده‌اند، ولی این‌ها بحث رفراندم و مسائل فرعی را پیش می‌کشند تا به مسائل اصلی پرداخته نشود مثلا می‌گویند ولایت معصوم بررسی شود و یا مثلا ولایت فقیه مشکل دارد معتقدم که در پاسخ به این‌ها فقط باید بگوییم که شما درست می‌گویید، اما ابتدا در مورد عملکرد خود پاسخگو باشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در این چند سال باقی مانده بدانید که آقایان در مورد مسائل معرفت شناسی، فقه، اصالت قرآن و دیگر مسائل این چنینی بحث خواهند کرد که باید در پاسخ به آن‌ها بگوییم شما درست می‌گویید، ولی ابتدا بگویید که چه کرده‌اید در واقع این‌ها مسائل این چنینی را مطرح می‌کنند که به سوالات اصلی پاسخ ندهند.

در بخش دوم از همایش «انقلاب اسلامی ایران؛ چیستی، مسائل و بایسته‌ها»، نشستی علمی با موضوع «اصلی ترین مسائل انقلاب اسلامی ایران در فرجام دهه چهارم»، باحضور عبدالکریمی، امینی و امامی برگزار شد.بیژن عبدالکریمی از استاتید فلسفه دانشگاه در ابتدای این نشست از دعوت خود برای حضور در جمع بسیجیان علی رقم اختلاف فکری موجود، ابراز خرسندی کرد.

وی گفت: خود این موضوع اتفاق مبارکی است که آزادی بیان تا حدی در کشور رشد کرده است که افرادی مانند من در دهه چهارم انقلاب این فرصت را می‌یابند تا با حضور در سازمان بسیج دانشجویی کشور به گفت و گوی انتقادی درباره انقلاب اسلامی بپردازند و این حقیقتا موضوع با ارزشی است.

وی گفت: مهم‌ترین آسیب شناسی انقلاب اسلامی این است که هنوز به واسطه وجود جریان قدرتمند روحانیت و جریان سنت گرا، زیست جهان مدرن هنوز به درستی در کشور درک نشده است.

عبدالکریمی تصریح کرد: این موضوع باعث شده است که به درستی درک نشود که مدرنیته و زیست جهان مدرن یک رویداد عظیم تاریخی است و با این حادثه در واقع عالمیت عالم تغییر کرده است.

این استاد فلسفه افزود: عدم درک این امر و عدم به رسمیت شناختن مولفه‌های بنیادین این زیست جهان، در واقع یکی از آسیب‌های جدی انقلاب اسلامی است.

عبدالکریمی با بیان اینکه یکی از آسیب‌هایی که جامعه ما هم اکنون از آن رنج می‌برد «فقه محوری» است، گفت: روحانیت ما در پاسخ به مسائل جامعه بیشتر بر فقه الاصغر تکیه می‌کنند، در حالی که هم اکنون در این جهان فقه الاکبر باالذات با فقه الاصغر تفاوت‌های فراوانی دارد و این موضوع آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

این استاد فلسفه گفت: یکی دیگر از آسیب‌ها این است که در جامعه حاضر بیش از آن‌که بر ارزش‌های دینی تاکید شود، بر احکام دین تاکید می‌شود و همین موضوع باعث بروز بحران‌هایی در جامعه ما شده است.

عبدالکریمی گفت: برای رفع این آسیب‌ها چشم امیدی به کسی نیست جز آن دسته از بسیجیانی که با اخلاص در راستای پیشرفت این مملکت تلاش می‌کنند و با یک حقوق اندک کارمندی، پروژه‌های بزرگی را برای رضای خدا و خدمت به خلق انجام می‌دهند، در حالی که اگر همین پروژه‌ها به دست افراد دیگر سپرده می‌شد حقوق‌های بسیار بسیار بالاتر را طلب می‌کردند.

در ادامه این نشست پرویز امینی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با اشاره به گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی و لزوم بازخوانی تجربیات انقلاب، گفت: اکنون باید به این سوال پاسخ دهیم که بعد از گذشت ۴۰ سال برای ادامه مسیر انقلاب باید همین مسیر، روندها، سازوکار‌ها و مناسبات را در پیش بگیریم یا نیازمند یک تغییر اساسی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد گفت: ما برای پاسخ به پرسش مطرح شده به یک سازوکار مفهومی نیاز داریم تا بتوانیم تجربه چهل ساله انقلاب اسلامی را بازخوانی کنیم با این وجود باید یک سازمان نظری و تئوریک فراهم کنیم و در این راستا شاخصه‌هایی را نیز داشته باشیم.

امینی با بیان اینکه من ساز و کار مفهومی مورد نظر برای بازخوانی تجربه چهل ساله انقلاب را حول و حوش ۵ ارزش عمومی همچون امنیت، استقلال، آزادی، عدالت و کارایی و پیشرفت اقتصادی طرح می‌کنم و شاخص من نیز برای ارزیابی این ارزش‌ها ذهنیت اجتماعی و داوری اجتماعی است افزود: اگر بخواهیم این پنج ارزش را در سه دسته، تقسیم بندی کنیم، عدالت و امنیت به عنوان ارزش‌هایی که محتاج تقویت و استمرار هستند در دسته اول قرار می‌گیرند. در واقع این ارزش‌ها ارزش‌هایی هستند که در فضای ذهنی اجتماعی از نظر رضایت‌مندی از حد نصاب بالاتر از متوسط قرار دارند و سازمان ذهنی جامعه تا حد زیادی در مورد آن‌ها قضاوت و داوری مثبتی دارد.

امینی گفت: دسته دوم ارزش‌ها، ارزش‌هایی هستند که محتاج ترمیم‌های اساسی هستند که آزادی و عدالت در این دسته بندی قرار می‌گیرند. در واقع میزان رضایت‌مندی از این ارزش‌ها در جمع بندی‌های اجتماعی کمتر از متوسط حد نصاب است.

وی با بیان اینکه کارایی و پیشرفت اقتصادی به عنوان ارزش‌هایی که محتاج یک دگرگونی و انقلاب اساسی هستند در دسته سوم تقسیم بندی ارزش‌ها قرار می‌گیرند، افزود: دامنه رضایت اجتماعی و دامنه ذهنی مثبت در باره این ارزش‌ها در جامعه ما و در دهه چهارم انقلاب پایین است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه جمع‌بندی من این است که اگر همین روند‌ها، ساز و کار‌ها و مناسبات که الان برقرار است ادامه پیدا کنند جمهوری اسلامی مسیر رو به جلویی نخواهد داشت البته اگر مسیر رو به افول و حضوری پیدا نکند، افزود: با این وجود ما به یک دگرگونی و تحول اساسی نیاز داریم و برای این دگرگونی و تحول نیز نیازمند یک بازتعریف اساسی هستیم.

امینی با بیان اینکه امنیت، استقلال، عدالت، آزادی و کارایی و پیشرفت اقتصادی با خلاء نظری و تئوریک مواجه هستند افزود، حتی در جایی مانند استقلال و امنیت که رضایت نسبی وجود دارد این رضایت را در اتکا به تجربه و اقدام عملی به دست آورده‌ایم و در این بخش نیز خلاء‌های نظری و تئوریک داریم.

امینی با اشاره به اینکه در حوزه عدالت و آزادی خلاء نظری و تئوریک در کشورمان بغرنج‌تر است، افزود: در لیبرال‌ترین گرایش‌های فکری در خصوص عدالت توزیعی و عدالت اجتماعی پاسخ‌های متنوعی داده شده، اما در جمهوری اسلامی که یک حکومت مدعی عدالت است ما هنوز یک صورت‌بندی تئوریک و نظری منسجم به عنوان راهنمای عمل نداریم؛ بنابراین کسانی که در موقعیت اداره کشور و موقعیت‌های سیاسی قرار می‌گیرند به صورت ارتکازی و تشخیص‌های فردی متناسب با اولویت‌های عمدتاً سیاسی دست به توزیع مواهب می‌دانند.

وی افزود: بدون اینکه یک سازمان تئوری و نظری داشته باشیم نمی‌توانیم صورت بندی‌های اجتماعی را به نفع عدالت سازماندهی کنیم. مثلا الان نباید یارانه به خانواده‌های متوسط به بالا تعلق بگیرد، اما اولویت سیاسی و ترس از ریزش باعث شده است که یارانه‌ها به صورت غیر هدفمند توضیح شوند.

وی بیان کرد: در بحث آزادی هم ما یک خلأ تئوریک داریم و این در حالی است که لیبرال‌ها یک صورت بندی از آزادی دارند و همه مناسبت‌های آن‌ها حول و حوش خواست‌ها و اراده انسان سازمان پیدا می‌کنند بنابراین به یک دولت حداقلی، کثرت گرایی فرهنگی، بازار آزاد در اقتصاد و دموکراسی در سیاست رسیده اند با این وجود اگر ما در آزادی لیبرال هستیم باید آن را تعیین کنیم و اگر لیبرال نیستیم باید بگوییم که چه هستیم. در هر حال گزاره‌های کلی و ارزش گذاری برای آزادی به تنهایی کافی نیست و ما نیازمند به یک صورت بندی در زمینه آزادی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با بیان اینکه ما در بین ارزش‌های عدالت، استقلال، آزادی، امنیت و کارایی و پیشرفت اقتصادی مشکل نهاد سازی داریم افزود: امروز سطح مواجهه حکومت با مردم و جامعه برای فراتر رفتن از وضع موجود کفایت نمی‌کند بنابراین در این زمینه نیز نیازمند بازتعریف مواجهه حکومت با جامعه و مردم هستیم.

امینی با اشاره به اینکه شکاف موجود نتیجه مواجهه حکومت با افکار عمومی مردم و جامعه است افزود: همواره یک شکاف بین واقعیت و ادراک از واقعیت به وجود آمده است به گونه‌ای که در موقعیت‌هایی هم که حکومت کارکرد مثبتی داشته این کار کرد مثبت نتوانسته است در ذهنیت اجتماعی به انگاره‌های مثبت تبدیل شود.

وی با بیان اینکه کیفیت کارگزاران و کسانی که عهده‌دار امور کشور می‌شوند موضوع دیگری است که در بحث بازخوانی ارزش‌ها مهم است، افزود: یکی از بحث‌ها این است که ما به تدریج با یک شکاف نسلی در اداره و مدیریت کشور رو به رو شده ایم به گونه‌ای که امروز یک نوع پیر سالاری در مدیریت کشور حاکم شده است و نسل جدید در این چرخه حاضر نیست.

وی با بیان اینکه ما سازوکار‌های مناسبی برای پویایی و چرخش قدرت در بین نخبگان نداریم و بخش زیادی از نیرو‌های جوانی که در اختیار ما هستند به حد کافی کارآزموده نیستند، چون تجربه مدیریتی ندارند افزود: یک بخش مهمی از استراتژی ما برای تغییر وضع موجود مسئله بازتعریف است با این وجود ما می‌توانیم این بازتعریف را به یک گفتگوی ملی در بین تمام نخبگان کشور تبدیل کنیم و یا اینکه آن را در پایان نامه‌های مقاطع ارشد و دکتری بررسی کنیم.

وی بر ضرورت بازسازی اجتماعی تاکید کرد و افزود: به میزانی که بازتعریف‌ها صورت می‌گیرد این بازتعریف‌ها باید به بازسازی‌های اجتماعی تبدیل شوند و ذهنیت اجتماعی تغییرات را احساس کنند.

امینی افزود: جمع‌بندی من این است که با ادامه روند‌ها، ساز و کار‌ها و فضای تئوری موجود جمهوری اسلامی بیش از این توفیقی نخواهد داشت.

سید مجید امامی نیز در ادامه با بیان اینکه نباید به سادگی با مساله یک نظام سیاسی و اجتماعی مواجه شد و مسائل را بصورت سطحی دید، گفت: تنها چیزی که می‌تواند موانع اصلی پیش روی انقلاب اسلامی را برطرف کند ایجاد یک حوزه عمومی است.

وی افزود: در واقع اگر یک حوزه عمومی هدفمندی که نسبت به منافع ملی گفت و گو می کند، از فهم لازم برخوردار است و به یک توده اختشاش‌گر برای جامعه تبدیل نمی‌شود وجود داشته باشد، این حوزه می تواند مشکلات جامعه را برطرف کند و آسیب‌های پیش روی آن را رفع نماید.

امامی گفت: عاملیت و فاعلیت ایجاد این انقلاب همان‌گونه که حضرت امام و مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید کردند، با مردم بوده است و بنابراین امروز هم همین مردم هستند که می‌توانند در قالب ایجاد یک «حوزه عمومی هدفمند معقول» مشکلات موجود را برطرف کنند.

انتهای پیام/

تماشاخانه تصویر

نظردهی